Tips: ondernemen na je studie
Het is zover: je bent (bijna) afgestudeerd en nu wil je beginnen met ondernemen! Je hebt een flink portie moed nodig om direct na je studie te beginnen met ondernemen, maar het vraagt ook om een grote investering. En dan hebben we het niet alleen over geld, maar ook over tijd, geduld en kennis. Maar geen stress! Met de juiste instelling kom je er wel. En onderstaande tips helpen je ook een handje!
Maak een business plan
Je hebt een goed idee: nu ga je dat omzetten naar een concreet plan. Een business plan is eigenlijk een stappenplan om bedrijfsdoelstellingen te halen. In een business plan staat bijvoorbeeld wat het doel is van jouw onderneming, hoe je klanten gaat vinden, de uitkomsten van een marktonderzoek, een beschrijving van jouw product of dienst en een overzicht van financiële gegevens. Heb je financiering nodig? Dan is een goed business plan ook onmisbaar om te overleggen aan de bank of andere investeerders.
Schrijf je in als ondernemer
Als je plan en financiering op orde zijn, is het tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Voordat je je gaat inschrijven is het goed om over de volgende zaken al nagedacht te hebben: een bedrijfsnaam, de rechtsvorm en welke verzekeringen je nodig hebt. Vervolgens kun je jouw onderneming inschrijven bij de KvK en écht beginnen met ondernemen!
Zet je bedrijf op de kaart
Om klanten te benaderen en werven, is het belangrijk dat jij jouw bedrijf op de kaart zet. Vertel iedereen die het maar horen wil over jouw onderneming. Zorg dat je actief bent op relevante social media voor jouw doelgroep en bedenk ludieke marketingacties om in het oog te springen. Er zijn ook relatief goedkope manieren om jouw bedrijf aan te prijzen. Je kunt bijvoorbeeld posters printen die je ophangt op gratis plekken in de stad. Denk aan het prikbord van winkels en horecagelegenheden en de vrije plakzuilen in de stad. Laat je poster opvallen en zet er een goede call to action op, zodat mensen meer over jouw bedrijf willen weten.
Zorg goed voor je klanten
Heb je jouw eerste klanten binnen? Dan is het belangrijk dat je goed voor ze zorgt. Hiermee bedoelen we dat jouw klant van begin tot eind een positieve ervaring heeft met jouw bedrijf en dienst of product. Dit zorgt er namelijk voor dat ze terug willen komen en jouw bedrijf aanraden aan anderen. Geef dus antwoord op vragen die je klanten hebben, zorg dat het product of de dienst zo snel mogelijk en zo goed mogelijk bij ze terechtkomt en los eventuele klachten juist en vlot op. Om een volgende aankoop te stimuleren kun je ook een extraatje weggeven voor de volgende aankoop. Denk aan een kortingscode of gratis product.
Op zoek naar meer tips? Check dan ook onze pagina over ondernemen tijdens je studie!