← Terug naar overzicht

Zo blijf je toch fit terwijl je het druk hebt

sportschool

Heb jij het vaak te druk om te sporten? Maar wil je wel graag in vorm blijven? Dan kan ik je misschien wel helpen!

Weinig tijd

Als jij heel de dag naar school gaat of werkt, dan heb je als je ’s avonds thuiskomt waarschijnlijk geen zin meer om van de bank te komen. Nog helemaal niet in deze donkere, koude periode heb je geen zin om je huisje te verlaten. Daarom sport ik graag in het weekend. Zaterdagochtend slaap ik een beetje uit en daarna ga ik naar de sportschool. Heerlijk om zo mijn weekend te beginnen. Maar als je dus maar 1 of 2 keer per week sport, dan kom je waarschijnlijk niet aan alle spiergroepen toe. Daar heb ik een oplossing voor: compound oefeningen.

Compound oefeningen

De reden waarom compound oefeningen zo effectief zijn, is omdat je er heel veel spieren bij gebruikt. Dus met een paar oefeningen, heb je al heel veel spieren getraind. En daarom zijn ze ook zo goed voor mensen die niet vaak tijd hebben om te sporten, omdat je dus wel (bijna) al je spieren meepakt. Compound oefeningen zijn: deadlift, squat, lunges, bicep curl, bench press en shoulder press.

Deadlift

Bij de deadlift pak je vooral je billen en benen mee, maar hierbij train je ook net zo goed je armen, omdat je het zware gewicht optilt met je armen. Je doet gewichten aan een barbell en legt deze voor je neer. Je pakt hem vast en buigt naar voren en gaat daarna weer recht staan. Als het ware ben je een playmobile poppetje die buigt. Deze ga je vooral voelen in je hamstrings en je billen!

Squat

Iedereen kent de squat wel, dat is niet voor niets. Want deze oefening is heel erg effectief.  Hierbij gebruik je bijna alle spieren in je lichaam. Je legt een barbell in je nek en dan ga je door je knieën (alsof je gaat zitten) en daarna ga je weer rechtop staan. Als je je billen hierbij goed aanspant, dan voel je het al snel burnen. Deze ga je voelen!

Lunges

Lunges zijn ook vooral gericht op je benen en billen, maar deze pakt nog veel meer spieren mee. Je legt een barbell in je nek en vervolgens zet je hele verre stappen en hierbij zak je diep. Deze oefening voel je ook erg in je hamstrings.

Bicep curl

Deze oefening vind ik erg fijn. De bicep curl is vooral bedoeld voor je armen. Je pakt een barbell, je houdt je bovenarmen tegen de zijkant van je bovenlichaam en je armen in een hoek van 90 graden. Dan breng je je armen naar je borst en weer terug.

Bench press

Deze oefening is vooral voor je borst, maar zoals de andere oefeningen pak je hier ook meer spieren mee. Je gaat liggen op een bankje en je duwt vanuit je borst de barbell de lucht in en weer terug. Deze oefening is mega effectief en hier ga je zeker spierpijn van krijgen.

Shoulder press

At last, but not at least: de shoulder press. Deze is vooral voor je schouders, zoals je waarschijnlijk al begrepen had. Je pakt een barbell legt hem op je borst, strek je armen boven je hoofd en brengt hem daarna weer terug naar je borst. Hier krijg je echt een mooie rug van!

Effectief trainen

Met deze vijf oefeningen hoef je geen uren in de sportschool te hangen en hoef je ook niet per se meerdere keren per week te sporten. Als je deze compound oefeningen 1 of 2 keer per week doet, dan heb je al je spiergroepen al te pakken! Toch nog moeite met naar de sportschool gaan? Lees dan mijn blog: Zo ga je wel echt naar de sportschool!

Niks missen? Like onze Facebookpagina en wij zorgen ervoor dat je niks mist tijdens jouw studententijd!

Meer studentennieuws

BBQ Den Haag Studentenstad
Abonneren op