← Terug naar overzicht

Gezonde voornemens voor het nieuwe jaar

wandelen

2021 is net begonnen en dat betekent dat we weer aan de goede voornemens moeten geloven. Is dat gezonder eten, meer bewegen of beter slapen? Ik geef je een paar tips waarmee je je fysiek en mentaal snel een stuk gezonder zal voelen!

Gezond eten

Eén van de standaard voornemens voor veel studenten is gezonder eten. Nu klinkt dat misschien moeilijk en saai, maar er zijn tegenwoordig zo veel opties voor lekker, gezond en gevarieerd eten. Online kan je heel veel inspiratie vinden voor leuke recepten, bijvoorbeeld Chickslovefood, Uit Pauline’s Keuken, of gewoon de AH Allerhande. Het kan lastig zijn om gelijk een grote verandering in je eetpatroon aan te brengen. Het is gelukkig ook niet nodig om alleen nog maar gezond te eten. Met een paar kleine veranderingen kom je al heel ver! De Eetwissel op de website van het Voedingscentrum kan je ideeën geven om ongezond eten te vervangen voor een gezond alternatief, bijvoorbeeld van een hamburger naar een groente- of bonenburger. Of groentewraps in plaats van normale wraps. Dit zijn kleine veranderingen, maar kunnen je zeker helpen! En misschien vind je ook nog eens nieuwe dingen die je lekker vindt.

Sporten

Naast het gezond eten kan je natuurlijk ook (beginnen met) sporten. Je kunt een stuk gaan wandelen of de leuke hardlooproutes in Groningen uitproberen. Ook is de ACLO, ondanks corona, geopend voor groepslessen, cursussen en open uren. Bij de ACLO kan je bijna elke denkbare sport wel doen. Het is dus de perfecte plek om eens te kijken wat je leuk vindt of gewoon om veel verschillende dingen te proberen. Ook leuk voor de afwisseling! Daarnaast kan je een abonnement nemen bij een sportschool, of lekker thuis een work-out doen. Op YouTube kan je naast gewone sport instructievideo’s ook hele yoga- en dans trainingen vinden. Haal je huisgenoten van de bank af en maak er een huisactiviteit van. 


Mentale gezondheid

Het is een stuk moeilijker om zowel mentaal als fysiek gezond te blijven tijdens de coronacrisis, maar het is wel ontzettend belangrijk dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Probeer een ritme te vinden wat werkt voor jou, maar doe ook (nieuwe) dingen waar je energie uit kan halen. Maak een wandeling met een vriend(in), speel een nieuw spelletje, leer iets nieuws, doe eens een proeverij. Kijk trouwens ook eens naar je social media naar wie en wat je volgt. Het kan helpen om een digitale omgeving te creëren die je motiveert en blij maakt, in plaats van kritisch op jezelf. Als je echt ergens mee zit of ergens niet uitkomt, kan het fijn zijn om er met iemand over te praten. Dit kan met iemand die je persoonlijk kent, je studieadviseur, of huisarts. Ook kan je gebruik maken van de corona-hulpservices van de Rijksuniversiteit Groningen, of probeer hun online zelfhulp module. De Hanzehogeschool Groningen heeft ook extra voorzieningen voor het studentenwelzijn tijdens corona en een online zelfhulp module.

Als je voornemen is om zowel fysiek als mentaal gezonder te worden, kan dat met elkaar botsen. Wees niet te streng voor jezelf (hoe moeilijk dat ook is) en probeer een balans te vinden tussen gezond eten, sporten en je mentale gezondheid. Heel veel succes dit jaar!

Meer studentennieuws

Abonneren op

Ook blogs schrijven? Word Junior Content Creator!

Vind jij het leuk om te schrijven over jouw studentenleven? Word dan Junior Content Creator bij Groningen Studentenstad!

  • We bieden je een eigen profiel pagina, waar al jouw geschreven blogs op komen te staan;
  • Je kunt via ons regelmatig naar evenementen, uit eten bij restaurants en producten of diensten testen;
  • En je krijgt een leuke vergoeding per geschreven blog;

Junior Content Creator worden